depresja zimowa

Jak zapobiegać depresji zimowej?

depresja zimowaW okresie jesienno-zimowym wiele osób narzeka na spadek nastroju, motywacji i ogólnej chęci do życia. Istnieje jednak wiele sposobów, aby zima przestałą być najgorszą porą roku. Przede wszystkim dla mózgu różnica między zimą a latem czy późną wiosną to problem z brakiem światła. Szczególnie są narażone osoby które pracują w godzinach 8-16, a więc są pozbawione możliwości wychodzenia na dwór w czasie pracy. Dla nich prawie cały tydzień to nieprzerwana ciemność.

Weź głęboki oddech

To, co najlepiej działa, to wyjście na krótki spacer na przerwie w pracy. Wziąć kilka głębokich oddechów, popatrzeć  w kierunku słońca z zamkniętymi oczami. Ten zabieg, nazywany solaryzacją był stosowany już kilkadziesiąt lat temu i sprawia, że mózg wytwarza mniejsze ilości melatoniny- hormonu snu, więc jesteśmy bardziej ożywieni.

Radzenie sobie z zimową depresją

Ponadto zima sprzyja kreatywności. Skutecznym przeciwdziałaniem depresji jest oddanie się hobby lub pracy twórczej – pisarstwo, malowanie czy też robótki ręczne oddalają widmo depresji. Warto w ciągu dnia ustalić sobie „godzinę dla duszy” – czyli czas tyko dla siebie, w którym robimy to, co lubimy najbardziej. Wraz z nadejściem końca dni zbliża się ta godzina ulubionej zabawy. Wraz z nadejściem zimy wiele osób sięga po używki o działaniu depresyjnym – alkohol lub kawa w nadmiernych ilościach pobudzają tylko chwilowo, ale później pogłębiają smutny nastrój. Dlatego warto je ograniczyć w okresie zimowym.

Dobrą formą na uspokojenie gonitwy myśli i oderwanie się od problemów jest krótki wyjazd w góry. W zimę las wygląda przepięknie, a dotlenienie organizmu jakiego doznamy w czasie wycieczek czy też jazdy na nartach poprawia koncentrację, odporność psychiczną i zadowolenie z życia. Polecane są również niezbyt forsowne spacery.

Spotkaj się z ludzmi

Kluczowym elementem przeciwdziałania depresji są modne ostatnio grupowe spotkania, na przykład warsztaty dla kobiet. Można tam nie tylko zdobywać cenną wiedzę, ale też poznać nowych ludzi i świetnie się bawić w ich towarzystwie, wzajemnie inspirować i rozwiązywać problemy.

Mało kto ze współczesnych terapeutów odmawia działania antydepresyjnego zdrowej dawce rekreacji, sportu i przebywania na świeżym powietrzu. Mimo niskiej temperatury i nieciekawej pogody warto czasem wyjść na mały jogging, odwiedzić pływalnię, zagrać w bilard i tenisa stołowego.  Zajęcia w  okolicznym ośrodku sportowym kosztują niewiele, a pozwalają oderwać się od codziennych trosk i zgasić wewnętrzny niepokój.

Przyczyny depresji

Główną przyczyną depresji w Polsce jest stres i problemy finansowe. Dlatego też powinno się wybierać tanie i spokojne metody na przeciwdziałanie depresji. Kupno drogiej sukienki czy butów, których nie będziemy używać na krótko przyniesie radość, ale dziura w budżecie będzie smucić przez długi czas. Dlatego warto sięgnąć po bezpłatne techniki, takie jak medytacja i techniki oddechowe.

Istnieje wiele bezpłatnych kursów na youtube czy nagrań które wspierają ten proces. Po pewnym czasie z pewnością zauważymy rodzący się wewnętrzny spokój i siłę do przezwyciężania problemów.

Autor: Marek Olszak